ادعیه رسیده از اهل بیت قرآن صاعد هستند/ اسم اعظم الهی در دعای سحر
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۳۵۱۲۹
به گزارش خبرنگارمهر، متن زیر یادداشتی از حجت الاسلام ابوالفضل ابراهیمی، استاد حوزه علمیه امام خمینی (ره) است که درباره موضوع استجابت دعا در ماه مبارک رمضان نگاشته شده است؛
یکی از ویژگیهای ماه مبارک رمضان که در ادعیه شریفه بیان شده است استجابت دعا در این ماه مبارک است لذا در خطبهی شعبانیة نبی مکرم فرمودند: دعای شما در این ماه مستجاب است لذا خدای خود را با نیتهای صادق و قلبهای پاک و طاهر بخوانید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بهترین ادعیه دعاهائی است که از بیان ائمه معصومین علیهم السلام وارد شده است. حضرت امام خمینی از قول استاد خود آیت الله شاه آبادی رحمه الله نقل میکنند که ادعیه معصومین علیهم السلام «قرآن صاعد» است یعنی ما یک قرآن نازل داریم که خدای متعال آن را از نزد خود بر قلب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل فرمودند: وَ إِنَّکَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَکِیمٍ عَلِیمٍ ﴿۶﴾ همانا تو ای پیامبر قرآن را از نزد خدای حکیم علیم گرفتهای (سوره نمل).
و یک قرآن صاعد داریم که کلام امام معصوم است که بالا میرود.حضرت امام در تقریرات درس فلسفه این بیان را تبیین کرده اند: «در معارف، بهترین و مؤثرترین آثار حضرات، همان ادعیه شان است؛ چون وقتی که حضرات جواب سوال مردم را میدادند ناچار بودند که طبق متفاهم عرفی و افق عقل مردم تکلم نمایند؛ زیرا آنچه از معارف که به حضرت صادق علیه السلام رسیده است، با چندین درجه تنزل هم، حضرت نمیتواند آن را به مردم عادی منتقل کند، ولی چون توجه ادعیه به خداست آنچه که حق مطلب است ادا فرمودهاند و آداب ذلّ عبودیت و عزّ ربوبیت را مراعات فرمودهاند، و میتوان گفت: ادعیه، همان قرآن صاعد است و قرآن، قرآن نازل است که روی قرآن و خطابش به مردم بوده و تنزل کرده، ولی روی ادعیه الی اللَّه میباشد، و در نتیجه انبیا و ائمه علیهم السلام فعلًا هم داعی به حق هستند، چنانکه در زمان خودشان هم داعی به حق بودند.» (تقریرات فلسفه ج ۳ ۳۶۷)
یکی از بهترین دعاها که حقیقتاً درک معارف آن از فهم عموم خارج است دعایی است معروف به دعای سحر ماه مبارک رمضان است و به فرمایش امام رضا علیه السلام دعایی است که امام محمد باقر علیه السلام در سحر ماه مبارک میخواندند.
ایوب بن یقطین نامهای به حضرت نوشت و نسخهای از این دعا را نزد حضرت فرستاد تا اگر در نوشتن دعا اشتباهی صورت گرفته حضرت آن را اصلاح فرمایند. امام رضا علیه السلام در جواب نامهی او فرمودند پدرم موسی بن جعفر علیهما السلام در فضیلت این دعا از امام محمد باقر علیه السلام نقل فرمودند: «اگر مردم میدانستند درخواستهائی که در این دعا میشود چقدر نزد خدای متعال بزرگ و عظیم الشأن است و چقدر دعاء کسی که این کلمات را به زبان جاری میکند به سرعت اجابت میشود برای یادگیری این دعا با شمشیر به جنگ با یکدیگر میرفتند.
بعد از این مطلب حضرت اشاره به آیهای از قرآن میکنند: «وَ اللَّهُ یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشاءُ» یعنی خدای متعال هر کسی را که بخواهد مشمول رحمت خود میکند.
شاید مراد حضرت در اشاره به آیه شریفه این باشد که هر کسی موفق به خواندن این دعا نمیشود و کسانی موفق میشوند که رحمت خاص الهی شامل حال ایشان شده باشد.
در ادامه امام رضا علیه السلام میفرمایند: جدم فرمود اگر قسم بخورم به حقیقت راست می گویم که اسم اعظم الهی در این دعا قرار داده شده است.
منظور از اسم اعظم کلمات نیست بلکه اشاره به یک حقیقت و معنا است خدای متعال عالم را با اسماً اعظم خود اداره میکند که در دعاء سمات اشارهای به بعض از آنها شده است و اولیا الهی نیز میتوانند تا حدی به این اسماً اعظم احاطه پیدا کنند لذا عاصف بن برخیا که در چشم بر هم زدنی تخت بلقیس را به کاخ حضرت سلیمان آورد در روایتی امیرالمومنین فرمودند اسمی از اسماً اعظم الهی را داشت (خصایص الأئمة علیهم السلام ص: ۴۶).
امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: این دعا، دعای مباهله است و من قبل از درخواست حوائجم این دعا را میخوانم و به مطلوب خود میرسم.این دعایی است که در روز مباهله جبرئیل بر پیامبر نازل کرد و عرض کرد برای مباهله با مسیحیان نجران این دعا را بخوانید. (الإقبال بالأعمال الحسنة ج ۲، ص: ۳۵۶)
با توجه به این بیانات حضرت عظمت دعاء سحر مقداری برای ما روشن میشود به همین دلیل حضرت فرمودند وقتی دعاء سحر خواندید تلاش کنید در دعا کردن چرا که این دعا علم مکنون الهی است. از نشانههای علم مکنون این است که مختص به خدای متعال است «و عنده مفاتح الغیب لا یعلمها الا هو» سپس فرمودند این دعا را به هر کسی تعلیم ندهید و فقط به اهلش یاد دهید و منافقون و کسانیکه تکذیب کننده و منکر خدای متعال هستند اهل این دعا نمیباشند.
همانطور که از بیانات حضرت امام باقر علیه السلام عظمت این دعا مشخص میشود متن این دعای شریف نیز حکایت از یک حقیقت بلند دارد در این دعا خدای متعال را به اسماً و صفاتش قسم نمیدهیم بلکه اسماً و صفات او را طلب میکنیم.
حضرت امام میفرمایند از استاد خود پرسیدم در این دعا خواسته ما چیست؟
آیت الله شاه آبادی فرمودند: خواسته ما رسیدن به مقام این اسماً الهی است.(شرح دعای سحر ص ۱۰)
حضرت امام خمینی رضوان الله علیه در کتاب شرح دعای سحر که این کتاب را در سن ۲۷ سالگی و در زمان حیات استادشان آیت الله شاه آبادی تألیف نموده اند، میفرمایند: زمانی میتوانیم درخواست این اسماً و صفات را کنیم که خدای متعال با آن اسماً وصفات برای عبدش تجلی کرده باشد و بعد از تجلی میتوان آن اسم را در خواست کرد و این مقام به جز برای اولیا خاص الهی علیهم السلام ممکن نیست پس شایسته است که سائل از زبان ولی کامل الهی یعنی اهل بیت علیهم السلام این درخواست را داشته باشد.
بعد میفرمایند زبان ما شایستگی بعض از فقرات ادعیه را ندارد مانند فقرات این دعای شریف و بعضی از فقرات دعای کمیل.مرحوم علامه طهرانی نقل میکنند که بسیار دیده میشد که مرحوم سید هاشم حداد این دعا را در قنوت نمازهایشان میخواندند. در این دعا به خدای متعال عرض میکنیم: «اللهم انی اسالک من بهائک بابهاه و کل بهائک بهی اللهم انی اسالک من بهائک کله» فهم این عبارت از دعا مشکل است لذا بزرگانی به تبیین آن پرداخته اند.
مرحوم آیت الله سعات پرور از قول علامه طباطبایی در بیان این فقره میفرمایند: استاد ما- رضوان اللَّه تعالی علیه- میفرمود: «اسم اعظم الهی در این دعا بها است؛ زیرا در میان اسامی الهی استفاده شده از قرآن و احادیث، بها ذکر نشده است.» و نیز میفرمود: «بهای هر شیئی، چیزی است که اقسام و انواع مختلف آن شئی به وسیله آن سنجیده میشود. مانند طلای ناب که دیگر اقسام طلا را با آن عیار میزنند و هکذا نسبت به اشیای دیگر.» حضرت استاد- رحمةاللَّهعلیه- به طور خلاصه میخواستند بگویند: خداوند، بها و معیار شناسایی همهی موجودات است و به او میتوانیم بدانیم هر موجودی چه مقدار از اسماً و صفات او سبحانه بهره دارد. و در واقع، ارزش هر چیز به اندازه ی کمالاتی است که خداوند از خویش در آن به ودیعت گذاشته است. به طوری که اگر خدا و کمالات او را معیار نمیگرفتیم، نمیتوانستیم اندازهی کمالات موجودات را بدانیم» (نور هدایت؛ ج ۱ ص ۱۴۹)
مرحوم میرزا ابوالحسن جلوه حکیم شهر تهران متوفای ۱۲۷۶ شمسی در معنای این فقره میفرمایند: خدایا من از نور و بها تو مرتبه شدید آن را خواهانم. سپس حضرت توجهی میدهند و میفرمایند: خداوندا همه مراتب نور تو جمیع کمالات را دارد چه مرتبهی شدید آن باشد چه پایینتر از آن ولو اینکه مرتبه شدید آن زیباتر است سپس میفرمایند «اللهم انی اسالک ببهائک کله» یعنی تمام بها تو را میخواهم چه مرتبه شدید آن باشد و چه نباشد. (مجموعة آثار آقا محمد رضا القمشه ای حکیم صهبا؛ ص ۲۰۵)
از خدای متعال توفیق درک معارف مخزون در این دعای شریف و استجابت دعا به برکت این دعا و توفیق قرائت آن را خواستاریم.
کد خبر 4920112منبع: مهر
کلیدواژه: دعای سحر دعا و نیایش ویروس کرونا ماه رمضان ۹۹ ماه مبارك رمضان قرآن کنفرانس بین المللی دعا و نیایش شهید مطهری رادیو گفتگو معرفی کتاب شبکه چهار سیما امام حسن مجتبی ع دعای روزهای ماه رمضان حضرت خدیجه س باقر علیه السلام علیهم السلام خدای متعال ماه مبارک حضرت امام اعظم الهی دعای سحر آیت الله اسم اعظم شدید آن ه علیه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۵۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ضرورت ورود قرآن به بدنه جامعه/ تشریح ماموریت های جامعه المصطفی
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید عیسی مسترحمی ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به برگزاری ششمین گام برگزاری این کنگره در شهر تبریز، یادآور شد: کنگره بین المللی اندیشههای قرانی امام خامنه ای، از ۴ سال پیش و به همت جامعه المصطفی و با همکاری مراکز متعدد حوزوی و دانشگاهی عرصه بین الملل آغاز شد.
وی گزارشی از تشکیل شورای علمی و اجرایی این کنگره بین المللی ارائه و به همکاری بیش از ۱۸۰ مرکز در برگزاری آن اشاره نمود و خاطرنشان کرد: برگزاری کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی در دانشگاه آزاد تهران، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، نمایندگی جامعةالمصطفی در اصفهان، جامعةالمصطفی مشهد با همکاری آستان قدس و دانشگاه رضوی و اجلاس اساتید معارف کشور در دانشگاه معارف اسلامی قم، پنج اجلاسیه این کنگره هستند.
معاون علمی کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی رهبر معظم انقلاب، خدمت به ساحت قرآن کریم و تبیین و اشاعه اندیشههای قرآنی از دریچه افکار بزرگ علما را از مهمترین رسالتها و هدفگذاری مهم این کنگره دانست و ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب در همان دوران جوانی پای به سکوی تفسیر مبانی قرانی گذاشته؛ بعد علمی، فقاهتی و تفسیری ایشان در بعد سیاسی پنهان شده است؛ لذا این کنگره به دنبال آشکار سازی جلوههایی از شخصیت علمی، فقاهتی و تفسیری امام خامنه ای است.
حجت الاسلام والمسلمین مسترحمی در ادامه ضمن تقدیر از شکوه همکاری مراکز حوزوی و دانشگاهی استان اذربایجان شرقی در برگزاری ششمین اجلاسیه این کنگره، کنگره اندیشههای قرآنی امام خامنه ای را بزرگترین کنگره علمی بعد از انقلاب دانست و ابراز داشت: دبیرخانه کنگره بین المللی اندیشههای قرانی امام خامنه ای تاکنون بیش از ۲۶۰۰ چکیده مقاله و ۱۸۹۳ مقاله علمی را در سطوح عالی حوزوی و دانشگاهی دریافت نموده است.
وی با بیان این که با توجه به سختگیریهای صورت گرفته و دقت نظر داوران، مقالات برتر این همایش در مجلات متعدد علمی - پژوهشی چاپ و منتشر میشوند، اظهار داشت: تاکنون ۱۴ کرسی نظریه پردازی، ۲۶۵ نشست علمی و ۷۲ کارگاه تخصصی با همکاری مراکز و مجموعههای علمی، ملی و بین المللی برگزار و ۲۵ جلد از آثار برتر کنگره به زیور طبع آراسته شده است.
مدیر گروه قران و علوم طبیعی جامعةالمصطفی ضمن اشاره به برگزاری پیش نشستهای متعدد در عرصه بین الملل و کشورهای اسیاسی، افریقایی و اروپایی و امریکایی، با بیان این که تمام مقالات این کنگره مبتنی با سامانه سمیم تحلیل و در فرایند ارزیابیهای متعدد قرار میگیرد، خاطرنشان کرد: این همایش را میتوان کارگاه علمی عظیم در رابطه با تبیین دیدگاههای قرانی صاحب نظران معارف الهی دانست.
وی به برخورداری مقالات برتر این کنگره از رتبه isc اشاره نمود و ابراز داشت: در روز برگزاری مراسم افتتاحیه ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشههای قرانی امام خامنهای، سه کمیسیون برگزار و در هر یک از آنها ۵ مقاله برتر با حضور اساتید و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی بررسی خواهد شد.
معاون علمی کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی رهبر معظم انقلاب ارائه گزارشی از محتواهای کمیسیون جهاد تبیین و تبلیغ، کمیسیون ویژه بانوان و کمیسیون بین الملل مبتنی بر ارائه ۵ مقاله به زبانهای اردو، آذری، عربی، انگلیسی و آلمانی از جمله ویژه برنامههای مراسم اختتامیه دانست.
حجت الاسلام والمسلمین مسترحمی با بیان این که نیمی از مقالات دریافتی کنگره را بانوان به رشته تحریر در آورده اند، اظهار داشت: در کمیسیونهای تخصصی ششمین اجلاسیه، ۱۵ مقاله که غالباً توسط اساتید و پژوهشگران استان آذربایجان شرقی نگاشته شدهاند، بررسی خواهند شد. بیش از ۲۵۰ مقاله بین المللی در قالب ۲۴ زبان به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است.
دانشگاه تبریز ششمین دانشگاه بزرگ کشور است
نصرالله زاده رئیس دانشگاه تبریز نیز در ادامه این نشست با بیان این که دانشگاه تبریز با ۲۰ دانشکده و مرکز پژوهشی و دانشگاهی از دانشگاههای پیشتاز و تأثیرگذار ملی و بین المللی در حوزههای مختلف دانش بنیانی است، اظهار داشت: دانشگاه تبریز ششمین دانشگاه بزرگ کشور و در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر جهانی قرار دارد.
رئیس دانشگاه تبریز به نقش اجتماعی دانشگاه تبریز و ورود آن به عرصههای فرهنگی و اجتماعی و رویکرد گفتمانی آن نمود و ابراز داشت: تبیین اندیشههای قرانی امامین انقلاب از جمله رسالتهای مهم مجموعههای علمی و دانشگاهی است؛ چرا که مقام معظم رهبری از پیشتازان ورود به مسائل قرانی در عرصه حکمرانی بوده، در دوران رهبری ایشان شاهد حضور پررنگ قران در عرصههای مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی هستیم،
وی با تاکید بر این که دانشگاه تبریز با ورود به این عرصه در همکاری با نمایندگی جامعه المصطفی و نهادهای حوزوی و دانشگاهی استان نقشی مهمی در اشاعه اندیشههای قرانی امام خامنه ای داشته است، فعالیت گروههای علمی دانشگاه تبریز در این مسیر و میزبانی از پژوهشگران بین المللی را از افتخارات این مجموعه توصیف نمود.
رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبیین فرازی از اندیشههای قرانی امام خامنهای، به همیاری و همدلی مسئولان استان در برگزاری این همایش اشاره نمود و ابراز داشت: دانشگاه تبریز در همکاری با سایر دانشگاههای استان، ضمن تمرکز بر مباحث و محتواهای علمی قرآن محور و تقویت اتقان مباحث اندیشهای، کمیتههای تخصصی را ناظر به تنوع رویکرد مقالات ارائه شده برپا نماید.
وی در تبیین فرایند اجرایی رویداد بزرگ کنگره بین المللی اندیشههای قرانی امام خامنه ای، بحث حکمرانی قرانی رهبر معظم انقلاب را برگرفته از اندیشه اسلام ناب محمدی دانست و ابراز داشت: پژوهشگران دانشگاههای استان آذربایجان شرقی با ارائه مقالاتی فاخر موفق شدند تا گوشهای از آئینه تمام نمای اندیشه قرآنی امام خامنه ای را تبیین نمایند.
ساحت علم و فناوری و دانش بنیانی در اندیشه قرانی امام خامنه ای
نصرالله زاده به ساحت علم و فناوری و دانش بنیانی در اندیشه قرانی امام خامنه ای اشاره نمود و ابراز داشت: پرداختن به علم و دانش از تأکیدات امامین انقلاب و همواره مورد توجه امام خامنهای است؛ چرا که تأثیر علم و دانش بر حکمرانی اسلامی بحثی اجتناب ناپذیر است.
وی تربیت عالم و دانشمند، تولید علم و جهت دهی درست به این دو مهم را از مؤلفههای گفتمانی اندیشه امام خامنهای توصیف نمود و تصریح کرد: علم جهت دار انسان ساز بوده، اگر مبتنی بر آموزههای دینی و قرانی باشد، انسان را به تعالی میرساند.
رئیس دانشگاه تبریز اهمیت مأموریت گرایی دانشگاهها در منویات امام خامنه ای را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب پیشران دانشگاه حکمت بنیان در عرصه بین المللی است؛ دانشگاه حکمت بنیاد در کنار توجه به نیازهای دنیایی، بحث تزکیه و تعلیم را در بسترهای مختلف علمی و فناوری دنبال میکند.
وی به توسعه پارکهای علم و فناوری و پردیسهای دانشگاهی در کشور اشاره و این رویکرد را گامی مهم در پیشبرد دانشگاه حکمت بنیان برشمرد و اذعان داشت: دانشگاه تبریز با راه اندازی ۱۷۰ شرکت دانش بنیان و فناورانه، توانسته اقدامات ارزشمندی در این زمینه داشته، در عرصههای ملی و بین المللی بدرخشد.
نصرالله زاده در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به سخنرانان ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشههای قرانی امام خامنه ای گفت: در روز افتتاحیه آیت الله آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان، استاندار محترم آذربایجان شرقی و حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی رئیس کنگره و آیت الله عباسی رئیس جامعه المصطفی العالمیة سخنرانی خواهند نمود؛ در فرایند برگزاری مراسم اختتامیه سه مقاله برتر ششمین اجلاسیه ارائه و کمیسیونهای تخصصی در رابطه با اندیشههای قرانی امام خامنه ای برگزار خواهد شد.
ششمین اجلاس اندیشههای قرآنی ۸ صبح ۲۳ اردیبهشت در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار و در عصر همان روز مراسم اختتامیه با ارائه محتواهای کمیسیونهای تخصصی و سخنرانان ویژه به کار خود پایان خواهد داد.
جامعه المصطفی میزبان دانشپژوهانی از ۱۳۰ ملیت جهان است
حجتالاسلاموالمسلمین رسول خضرلو رئیس ششمین اجلاسیه کنگره بینالمللی اندیشههای قرآنی امام خامنه ای در جمع اصحاب رسانه ضمن ارائه گزارشی از فعالیتها و رویکردهای جامعه المصطفی، به گستره مخاطبانی المصطفی در عرصه بینالملل اشاره نمود و ابراز داشت: جامعه المصطفی میزبان دانشپژوهانی از ۱۳۰ ملیت جهان بوده، با تدوین نظامنامه رشتهها، بیش از ۴۰۰ رشته و گراشی علمی در حوزههای مختلف علوم اسلامی و انسانی را هدفگذاری نموده است.
رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در آذربایجان شرقی در ادامه با بیان این که کنگره بینالمللی اندیشههای قرآنی امام خامنه ای در ۸ استان و ۸ کشور جهان برگزار خواهد شد، اظهار داشت: روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشتماه در ششمین اجلاسیه این کنگره بین المللی، میزبان دانش پژوهانی از ۶۰ کشور جهان در شهر تبریز خواهیم بود.
وی با اشاره به این که برنامهریزی برپایی ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی رهبر معظم انقلاب در تبریز از ۸ ماه گذشته آغاز شده بود، اظهار داشت: در فرایند برنامه ریزیها نشستهای متعددی با حوزههای علمیه استان، دانشگاههای تبریز، آزاد، مرند، هنر و… برگزار و تبیین روش شناسی تفسیر، سبکهای تفسیری و رویکردهای حکمرانی در اندیشه قرآنی امام خامنه ای مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشههای قرانی امام خامنه ای مؤلفههای جهاد تبیین و سبک زندگی قرآنی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب را از مهمترین اهداف این کنگره توصیف و خروج از مهجوریت قرآن و ورود قران به بدنه جامعه را از اهداف بزرگ و عالیه این کنگره برشمرد.
حجتالاسلاموالمسلمین خضرلو گزارشی از رونمایی ۵ جلد کتاب از آثار این کنگره ارائه نمود و اظهار داشت: کتاب ۳ جلدی در حوزه تبلیغ و ارتباطات، کتاب ۱ جلدی مقالات بین المللی و ۱ جلد کتاب چکیده مقالات منتشر شد.
کد خبر 6100519